Reactie op Wessem-Thorn

Ondanks vrijdag de 13e en het feit, dat ik oorspronkelijk van Thornse oorsprong ben, heb ik toch de stoute schoenen aangetrokken en mijn laptop ter hand genomen. Via omzwervingen van Ittervoort, Oosterhout en naar Beesel zijn we in Wessem geland. We wonen op een van de drukste punten van het Maasdorp. We zochten iets “kleiners” aan de “goeie” kant van de Maas. Wessem was voor mij als oud-Thornaar (of is het Thoearder) bekend terrein. Te meer omdat ik vele vakanties bij mijn oom en tante, Thieu Dierx en Lena Dierx-Brouns mocht doorbrengen. Vele zondagen fietsten vader en moeder naar de Markt in Wessem met achterop drie peuters.

Vaker hoorden we de opmerking: “Mien moder is ein good mins, mer ze haet ei naodeil: ze kumtj oet Thoear!” Maar dat was dan ook alles, waar uit zou blijken, dat er toch iets schuurde tussen Thoear en Wèssem. Gedeeltelijk lag dit ook bij de ontwikkelingen tussen de beider Thornse harmonieën: de Geite en de Buk. Zelfs Wessem bleek soms verdeeld te worden tussen geiten en bokken al was ’t maar als gevolg van een gemengd huwelijk.

Een plek waar de eenheid gewaarborgd leek, was de “keppel ònger de linje”. Eenmaal per jaar trokken de omliggende dorpen in processie naar de Kapel. Op een medaillon in de kapel is deze samenkomst prachtig weergegeven. Kessenich, Ittervoort, Wessem, Thorn en Grathem staan hierop samen compleet met vaandels en kruisen.

Waar de Thoearder in de omgeving wel bekend stonden is: “Thoearder, det zeen toetmoele!” Toch vieren ze als vanouds samen de kermissen. En dat waren in het verleden familiefeesten, waar ook rijkelijk werd gegeten en gedronken. Bie de Wèssemer slechters oppe mertj, Derickx en Dierx, stong mèt kirmes de hièle daag de braotwoos te braoje in het kèlle en neet allein vuuer de femielie. Ederein waas welkom! M.i. is de gastvrijheid nog een van de grote verschillen tussen Thorn en Wessem. In hoeverre de schippers hierop van invloed waren weet ik niet.

Tegenwoordig vinden mijn vrouw en ondergetekende het verschil tussen de linker en de rechter Maasoever groter dan de onderlinge verschillen tussen de dorpen aan dezelfde kant van de Maas. Neem de verschillen tussen de steden enerzijds Weert, Venray en Maastricht en aan de Duitse kant Venlo, Roermond en Heerlen. Zonder de eigenschappen te benoemen kan iedereen de kenmerkende verschillen zelf invullen.

Toch worden de verschillen steeds kleiner a. g. v. de mobiliteit, digitalisering en de vrijere denkbeelden, die sterk onder invloed staan de journalistiek en media.

Vooral in het verenigingsleven worden deze ontwikkelingen duidelijk: plaatselijke ledenaantallen lopen terug en verplichtingen tegenover de gemeenschap wil men minder.

Op het gevaar te generaliseren wil ik toch enkele karakter verschillen benoemen:

De invloed van de vele toeristen, door mij ook wel Thoearisten genoemd, hebben er sterk toe bijgedragen voor Wessem te kiezen. Hoewel ik zelf eine Thoearder ben vind ik het karakter van Thorn sterk veranderd door dit toeristisch aspect. Het wonen in Thorn wordt te idyllisch voor gesteld ; zo wit was Thorn vroeger nu ook niet. De nadruk ligt te veel op de gevels! “Toet ins get minder”

De huidige verschillen tussen Wessem en Thorn dienen m.i. meer gezocht te worden in de ligging van Wessem direct aan de Maas en muzikale geschiedenis van Thorn. Onze ervaringen in de korte tijd, dat we in Wessem wonen zijn o.a.

  • het open karakter van de inwoners
  • de dagelijkse begroetingen en ontmoetingen a. g. hiervan
  • doe maar gewoon en stel je niet aan en we weten toch wie je bent.

Walther Brouns